Deductibilitatea cheltuielilor de sponsorizare si mecenat din impozitul pe profit
Potrivit art. 31, contribuabilii care efectueazã sponsorizãri si/sau acte de mecenat pot deduce sumele aferente din impozitul pe profit daca se îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiÈ›ii: se încadreazã in limita de 3‰ din cifra de afaceri si nu depãÈ™esc 20% din impozitul pe profit datorat. (Capitolul III, Art. 31, paragraf (4)). Aceste prevederi, care au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2004 , anuleazã orice prevederi contrare din Legea sponsorizãrii.
Precizãri:
- Sponsorizarea trebuie sa fie înregistrata in contabilitate in anul pentru care se face plata impozitului (anul anterior momentului plaÈ›ii efective)
- O firma are dreptul sa acorde sponsorizãri si peste limitele menÈ›ionate mai sus, dar pentru suma ce depaseste limita indicata se plãteÈ™te impozit pe profit
- „In ceea ce priveÈ™te sponsorizarea, prevederile art.31 alin.(4)-(5) din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal sunt aplicabile tuturor contribuabililor plãtitori de impozit pe profit, indiferent de sursele din care acestia realizeaza veniturile, din Romania sau din strãinãtate ”.
Exemplu:
O firma are o cifra de afaceri de 200 000 EUR si dupa scãderea cheltuielilor deductibile, rãmâne un venit net de 10 000 EUR. Firma datoreazã un impozit de 25% din valoare, adicã, 2 500 EUR.
Pentru a putea fi scãzuta integral din impozit, suma ce poate fi cheltuita pe sponsorizãri trebuie sa îndeplineascã simultan doua condiÈ›ii:
- sa nu fie mai mare de 0.3% din cifra de afaceri, adicã 600 EUR
- sa nu fie mai mare de 20% din impozitul datorat pe profit, adicã 500 EUR
In acest caz, suma de 500 EUR satisface ambele condiții. Deci, daca acesta firma va face o sponsorizare de 500 EUR, ea va plați numai 2 000 EUR impozit pe profit (in loc de 2 500 EUR).
Surse: www.aid-ong.ro ºi www.mfinante.ro
Daca nu ai acordat sponsorizari la nivelul maxim al facilitatilor fiscale existente ti se ofera doua optiuni:
1. Pentru sume sub 20 000 RON, acordate ca sponsorizare:
Mai multe asemenea sume constituie un fond tematic sau unul regional, in functie de optiunile exprimate de sponsor. Poti alege domeniul in care acorzi sponsorizarea dintre urmatoarele: cultural, educational, servicii sociale, protectia mediului, initiative comunitare diverse (pe baza nevoilor si oportunitatilor identificate in comunitate).
Poti alege localitatea in care se vaderula proiectul: Alba, Bucuresti, Cluj, Constanta, Odorheiu Secuiesc, Sf. Gheorghe, Iasi, national. Proiectele vor fi alese de comitete de selectie independente, la nivel local sau national, alcatuite de profesionisti experimentati care participa in mod voluntar cu timpul lor la realizarea acestei selectii.
Primesti un raport care arata destinatia fondurilor si rezultatele obtinute cu ajutorul sponsorizarilor acordate de catre compania ta si alte companii care participa la CAI si care au ales aceleasi domenii si localitati.
Vei avea acces la o persoana de contact care poate sa iti dea mai multe detalii despre partea tehnica de acordare a sponsorizarii.
2. Pentru sponsorizari mai mari de 20 000RON, poti identifica in mod unic localitatea, domeniul si tipul de beneficiari dorit si vei primi suport din partea unui consilier care va preselecta si va propune minim trei initiative cu impact social ridicat in ariile tale de interes, din care poti alege initiativa care sa fie sustinuta. Vei primi si un raport personalizat de utilizare si impact al sponsorizarii intr-un termen clar agreat in functie de tipul de proiect sustinut.
Identificarea, monitorizarea si comunicarea cu initiativele selectate va fi realizata de catre ARC si/ sau fundatiile comunitare care participa la CAI. O mica parte din valoarea sponsorizarii (maximum 10%) va fi utilizata pentru a acoperi aceste costuri, in timp ce restul sumei va fi transferata integral catre organizatia beneficiara.
8 lucruri importante din legislatie pe care trebuie sa le stii:
1. Daca sponsorizarea nu depaseste 0.3% din cifra de afaceri si 20% din impozitul datorat pe profit poti deduce integral sponsorizarea din impozitul datorat pe profit. Adica in loc sa dai banii statului ii poti oferi ca sponsorizare pentru a rezolva o problema din jurul tau si a pentru ca tu si afacerea ta sa fiti mai cunoscuti in comunitate
2. Daca valoarea sponsorizarii depaseste limitele de mai sus ea nu reprezinta o cheltuiala deductibila. Adica orice suma oferita ca sponsorizare peste limita de mai sus o faci din propriul tau buzunar
3. Pentru ca sponsorizarea sa fie legala trebuie sa inchei un contract cu beneficiarul sponsorizarii
4. Sponsorizarea se poate face in unul din domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamntala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice.
5. Beneficiarul sponsorizarii poate sa fie:
• persoana juridica non-profit (asociatie, fundatie sau federatie) sau o persoana fizica activa in unul din domeniile de mai sus si a carei activitate este recunoscuta de o persoana juridica non-profit.
• institutie sau autoritate publica sau
• persoana fizica activa in unul din domeniile mentionate mai sus si a carei activitate este recunoscuta de o persoana juridica activa in domeniile respective
6. Sponsorizarea poate consta din bunuri materiale sau mijloace financiare
7. Beneficiarul sponsorizarii poate adduce la cunostiinta publicului numele, marca sau imaginea sponsorului, dar nu poate face publicitate produselor sau serviciilor sponsorului.
8. Facilitatile fiscale nu se acorda in cazul sponsorizarii efectuate de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv; sponsorizarii unei persoane juridice fara scop lucrativ de catre o alta persoana juridica care conduce sau controleaza direct persoana juridica sponsorizata.